Gå til hovedindhold

Din sikre vej fra idé til idriftsættelse

startup
Find den rigtige integration
overview
Få aftalerne på plads
checklist
Tjek på tjeklisten

For at få det optimale ud af infrastrukturen, er det vigtigt at du får en god og grundlæggende forståelse af produkterne – eller “integrationerne”, som vi kalder dem – i infrastrukturen. Så kan du nemlig vælge lige netop den integration, som giver størst værdi til din forretning. 

Tag også et kig på vores cases fra kommuner og leverandører, der synliggører, hvordan de specifikke integrationer kan bruges på forskellige måder til at berige data og processer - til gavn for din forretning.

For at få hul igennem til den fælleskommunale infrastruktur, er det vigtigt at formalia kommer på plads. Der er derfor en række aftaler og forudsætninger, som skal være på plads, inden jeres udviklere kan kaste sig over kodningen.

Læs mere om de generelle vilkår og forudsætninger for at bruge infrastrukturen her.

Når du har fundet din(e) integration(er), og aftalerne er faldet på plads, er der kun ganske få udeståender, før du trygt kan sende opgaven videre til jeres udviklere og testere.

Vi har prøvet at lave en generel huskeliste, der er gældende for så mange af vores integrationer som muligt. Læs tjeklisten her.

support
Verificer vilkår og betingelser
documentation
Gennemgå dokumentation
development
Udvikling og test

Når du skal benytte infrastrukturen, er der en række juridiske såvel som praktiske forhold, som skal være på plads. På de sider som præsenterer de enkelte integrationer, kan du læse mere om, hvilke specifikke juridiske eller tekniske betingelser, som gør sig gældende for denne specifikke integration. Det er en god ide at verificere, at du har alle forudsætningerne på plads, inden du graver dig alt for dybt ned i dokumentationen og det praktiske udviklingsarbejde.

Vi arbejder hele tiden på at lave den bedst mulige dokumentation, som skal hjælpe dig sikkert igennem udviklingen op mod vores integrationer, så det hele fungerer som det skal, når du er færdig med at kode. Vi vil derfor også opfordre dig til at stifte nærmere bekendtskab med dokumentationen for den/de integrationer, du vil arbejde med, inden du går i gang med at udvikle og teste.

Du finder dokumentationen inde på integrationssiden, hvor du kan downloade dokumentationspakken.

Når du ved, at forudsætningerne er på plads, og hvor i dokumentationen du finder de informationer, som du får brug for, når du skal udvikle og teste, så er det med at komme i gang. Når du nærmer dig teststadiet, er det en god idé at læse vores retningslinjer for eksternt testmiljø, så du er sikker på, at du overholder regler og normer for testmiljøet.

Vi anbefaler dig også at besøge vores hovedside for test, hvor du kan læse mere om dine muligheder for at teste.

Til at hjælpe dig på vej med udviklingen, har vi desuden udarbejdet en række 'Kom godt i gang'-vejledninger, som du kan bruge i dit arbejde med at integrere med infrastrukturen.

drift
Hvilke integrationer bruger I?
subscription
Tegn de rigtige abonnementer
chain
Få styr på Kædeansvar

Der er mange forskellige måder at benytte den fælleskommunale infrastruktur på. Nogle bruger kun en enkelte integration, mens andre bruger en lang række af de integrationer, som stilles til rådighed.

Uanset, om du tilhører den ene gruppe eller den anden - eller om du er et eller andet sted midt imellem - så kan vi kun opfordre dig til at skabe dig et godt overblik over, hvilke integrationer i bruger i din butik, så I kan følge med i, hvilke afhængigheder det skaber, og hvordan I skal forholde jer til servicevinduer og eventuelle udfald på infrastrukturen.

Nu ved du jo allerede præcis, hvilke integrationer I bruger i din butik. Så kan du lige så kan du med fordel tilmelde dig de notifikationerne for de integrationer, som i benytter.

Du kan tilmelde dig notifikationerne for alle de forskellige integrationer, nyheder og servicevinduer her. 

Jo flere aktører, som kommer ind over et teknisk setup, jo sværere bliver det oftest at finde frem til den bagvedliggende årsag, når noget ikke virker helt, som det skal. Vi har derfor udviklet et koncept, som vi kalder "kædeansvar". Kædeansvaret hjælper alle involverede parter til at finde eventuelle fejl, og få dem løst hurtigst muligt - uden at det bliver til gene for brugerne. 

Bliv klogere på kædeansvars-konceptet her.

Spørgsmål / Drift

Alt afhængig af om du befinder dig i produktion eller testmiljø håndteres svartider forskelligt. På siden SLA og åbningstider finder du mere information om svartider for henholdsvis Serviceplatformen og Støttesystemerne. 

Som administrator for den fælleskommunale infrastruktur, følger KOMBIT driften tæt, og gør én gang status for driften af Serviceplatformen og Støttesystemerne.

Du kan læse driftstatusrapporter her

Ønsker du at holde dig opdateret på driftsiformation, kan du læse mere her.

Kontakt og support - Serviceplatformen

Helpdesk og indrapportering af fejl
Tlf.: 8987 2137  (hverdage kl. 06:00-18:00)
Mail: helpdesk@serviceplatformen.dk for generelle spørgsmål, spørgsmål til praktisk anvendelse eller indrapportering af fejl på Serviceplatformen.

Hvis du har behov for teknisk hjælp eller support, har du mulighed for at se og bestille supportydelser her.

Kontakt og support - Støttesystemerne

(Fælleskommunal Adgangsstyring, Fælleskommunal Beskedfordeler, Fælleskommunalt Klassifikationssystem, Fælleskommunalt Organisationssystem, Fælleskommunalt Sags- og Dokumentindeks og Fælleskommunalt Ydelsesindeks)

Helpdesk og indrapportering af fejl
Tlf.: 4460 2160 (hverdage kl. 06:00-18:00)
Mail: sts-support@kmd.dk for generelle spørgsmål, spørgsmål til praktisk anvendelse eller indrapportering af fejl.

Hvis du har behov for teknisk hjælp eller support, har du mulighed for at se og bestille supportydelser her.

Hvad er kædeansvar?

Når du bruger den fælleskommunale infrastruktur, bliver du automatisk pålagt principperne for kædeansvar. Læs hvad kædeansvaret indebærer her.

LÆS MERE OM KÆDEANSVAR