Gå til hovedindhold

Anvendertest

Tre muligheder for at udføre test med infrastrukturen

Her på siden vil du få en kort introduktion til de forskellige testmuligheder, der er tilgængelige, når du som leverandør på infrastrukturen ønsker at udføre test. 

Introduktion 

Når du i dit arbejde på infrastrukturen ønsker at udføre tests eksisterer der tre overordnede måder at gøre det på:

  1. Selvbetjent test i den fiktive testkommune, Korsbæk Kommune
  2. Selvbetjent test som din egen myndighed, det vil sige mulighed for at blive en såkaldt leverandørmyndighed
  3. Test i samarbejde med en pilotkommune

Tre scenarier for test

Du kan som leverandør teste ud fra tre forskellige scenarier:  

  1. Er du ny på det kommunale marked, eller ny anvender af den fælleskommunale infrastruktur, er test i kontekst af Korsbæk Kommune det rigtige valg for dig.  
     
  2. Er du allerede etableret på det kommunale marked, og vil i gang med at integrere en løsning med infrastrukturen, vil Korsbæk Kommune i de fleste tilfælde være et godt sted at prøve de relevante integrationer af. 
     
  3. Er du leverandør til et af de fælleskommunale projekter, eller er du en større leverandør med mange løsninger til kommunerne, er det muligt at blive sin egen myndighed. Denne mulighed er mere kompliceret og omkostningstung.

Bemærk i øvrigt, at de forskellige testmuligheder eksisterer side om side, og du derfor kan hoppe frit fra én testplatform til en anden. Du kan eksempelvis starte i Korsbæk Kommune, og sidenhen migrere over til testplatformen 'egen myndighed', hvor du efterfølgende søger godkendelse og accept via et samarbejde med en pilotkommune forud for at du går live i produktion. Lever din løsning ikke op til kommunens krav (og derfor ikke kan blive godkendt), så kan du frit hoppe tilbage i en af de to testplatforme, hvor du yderligere kan forfine din løsning indtil du du er klar til ny test med din pilotkommune.

 Korsbæk KommuneEgen myndighed - leverandørmyndighedPilotkommune
Aftaler & forudsætninger   
Kræver aftale med kommuneNejNejJa
ServiceaftalerGodkendes af KOMBIT/IBMDu har selv adgang til at godkende serviceaftalerKontakt pilotkommunen for godkendelse
Integrationer & testdata   
OrganisationDu har adgang til Korsbæk kommunes organisationsdataDu kan selv sætte organisation opDu har adgang til pilotkommunens testorganisation
KlassifikationDu har adgang til Korsbæks kommunes klassifikationJaJa
Sags- og DokumentindeksDu kan se sager, som andre leverandører har lagt op og prøve selv at lægge sager opIndgår i en tillægspakkeJa
YdelsesindeksJa, denne kommer snartMangler afgørelse - mere information kommer snartJa
CPRDer er allerede indlæst testborgereIndgår i en tillægspakkeJa. Data indlæst er som minimum mikrofamilien
FordelingskomponentenJaIkke planlagt endnuJa
BeskedfordelerJa, og du vil regelmæssigt modtage beskederKan tilkøbesJa, men beskeder skal bestilles
Fælleskommunale ØkonomiintegrationerDer er tilknyttet virtualiserede servicesKan tilkøbesMåske - det afhænger af den givne pilotkommune
Værktøjer, klienter m.m.   
AdministrationsmodulJa, som brugerJa, som administrator og brugerJa, som bruger
SAPA-Test-klientJaKan tilkøbesJa
Beskedfordeler Web-klientJa, som brugerJa, som administrator og brugerJa, som bruger
Brugsmønstre   
Indledende afprøvning af integrationer, udvikling m.m.JaJaJa
Funktionel testJaJaJa
Performance testNejNejNej
Automatiseret regressionstestNejJaNej

Feedback

Har du input til, hvordan vi kan forbedre testmulighederne i infrastrukturen kan du kontakte KOMBIT på FKI@kombit.dk.