Gå til hovedindhold
Administrationsside

Fælleskommunalt Administrationsmodul

Fælleskommunalt Administrationsmodul understøtter registrering af systemer, indgåelse af aftaler og opsætning af roller.

Formålet med det Fælleskommunale Administrationsmodul er at understøtte samarbejdet mellem myndigheder og it-leverandører, når der skal gives adgang for systemer og brugere.

Et af målene er, at myndigheder skal kunne anvende en lang række forskellige it-systemer, der leveres af forskellige leverandører. Fælleskommunalt Administrationsmodul er det centrale system, der understøtter indgåelse af aftaler om adgang for hele systemkomplekset – mao. hele det miljø af systemer, der eksisterer på infrastrukturen.

Det bærende princip er, at et system kun kan få adgang til en myndigheds data efter indgåelse af en serviceaftale, og at der findes direkte teknisk håndhævelse af denne (juridiske) aftale, så aftalte og faktiske adgange altid stemmer overens.

Funktionalitet i Fælleskommunalt Administrationsmodul

Administrationsmodulet understøtter hele livscyklussen for et it-system fra tilslutning, over dagligt vedligehold til opsigelse af aftaler. I Administrationsmodulet kan it-leverandører, via selvbetjening, oprette og vedligeholde systemer og anmode om aftaler, ligesom myndigheder kan administrere deres aftaler og adgangsgivende jobfunktionsroller. I Administrationsmodulet kan man således:

  • Registrere og vedligeholde it-systemer for
    • Anvendersystemer
    • Brugervendte systemer
    • Identity providere (IdP'er)
    • Serviceudbydere
  • Indgå serviceaftaler med myndigheder
  • Indgå føderationsaftaler
  • Opsætte jobfunktionsroller
  • Udtrække rapporter om it-systemer, aftaler og roller

Vejledninger til Administrationsmodulet

Link til GUI