Gå til hovedindhold
Kran og altaner på husfacade
Nyhed

Ny funktionalitet til administration af SFTP-ruter på vej

Der gøres klar til en ny måde at oprette og administrere SFTP-ruter på i den fælleskommunale infrastruktur.

Der er ændringer på vej, der skal gøre det lettere for myndigheder og leverandører at oprette og efterfølgende administrere deres SFTP-ruter. Ændringerne består af både udvikling af ny funktionalitet og tilpasning af data.

De første ændringer er allerede lagt på i Eksternt testmiljø, og i den kommende weekend er turen kommet til Produktionsmiljøet med release SP2024-03.

Den nye funktionalitet er dog ikke klar til brug endnu.

Nyt menupunkt i Fælleskommunalt Administrationsmodul

Som bruger af Fælleskommunalt Administrationsmodul, vil du efter releasen kunne se et nyt punkt Ruteadministration i brugergrænsefladens venstremenu.

Du kan dog ikke bruge menupunktet endnu, da det viser hen til en ny selvbetjeningsløsning, som der stadig arbejdes på at fylde data i.

Fra supportydelser til serviceaftaler og selvbetjening

Når den nye funktionalitet og selvbetjeningsløsning er klar til brug, vil de nuværende processer med bestilling af supportydelser for oprettelse, ændring og nedlæggelse af SFTP-ruter blive overflødige.

Det betyder, at der ikke vil være behov for at udfylde bestillingsblanketter for at få oprettet SFTP-ruter. I stedet vil SFTP-ruter blive oprettet via serviceaftaler i Fælleskommunalt Administrationsmodul. Efterfølgende administration vil myndigheder og leverandører kunne håndtere i den nye selvbetjeningsløsning.

De SFTP-ruter, der allerede er oprettet, vil fungere som hidtil – også når den nye funktionalitet er helt på plads.

KLIK-opgave og mere information på vej

Som forberedelse til den nye funktionalitet og selvbetjeningsløsning, bliver der introduceret en ny rolle Ruteadministrator i KOMBITs Rollegalleri, som kommunerne bliver bedt om at bemande i KLIK.

Der vil også komme en KLIK-opgave til kommunerne om at tildele brugerrettigheder til den nye selvbetjeningsløsning.

Når funktionalitet og data er på plads, vil KOMBIT sende en nyhed ud med mere information om de nye muligheder, adgang til selvbetjeningsløsningen og vejledningsmateriale.

Nyhedsoversigt