SKI 02.19 og den fælleskommunale infrastruktur
Bliv klogere på de dele af den fælleskommunale infrastruktur, som kan købes på SKI 02.19-rammeaftalen.
I den gamle SKI 02.19-rammeaftale fra 2019 har det været op til den enkelte leverandør at vurdere, hvilke integrationer, der er relevante i deres løsning. Har der fx været overlap mellem løsningens funktionalitet og integrationer på den fælleskommunale infrastruktur, har leverandøren været forpligtet til at ibrugtage integrationerne.
På den nuværende SKI 02.19 (2023) er det ikke længere leverandøren, som vurderer hvilke integrationer, der er relevante. I stedet har KOMBIT i samarbejde med kommunerne og med afsæt i de ’usecases’, som SKI har udarbejdet til de enkelte ydelsesområder, vurderet hvilke integrationer, der er relevante på ydelsesområdet.
Ydelsesområderne er:
- Y05: Samfundsstruktur
- Y10: Uddannelse og undervisning
- Y14: Arbejdsmarked
- Y20: Sundhed
- Y24: Institutionstilbud (tidligere døbt ’dagtilbud’)
- Y26: Social og omsorg
- Y37: Miljø
- Y38: Natur og klima
- Y52: Fysisk planlægning og geodata
- Y54: Ejendomme og byggeri
- Y56: Energi- og vandforsyning
- Y60: Personale [løn]
- Y65: Kommunikation og dokumentation [ESDH]
- Y67: Økonomi
På hvert ydelsesområde er der udarbejdet særlige usecases, som tager udgangspunkt i systemernes arbejdsgange.
Integrationspakker
En central ændring ved den nuværende rammeaftale er, at der bliver sat krav til integrationspakker (I-krav) i stedet for enkeltstående integrationer. Integrationspakkerne består af forretningsbærende integrationer og forudsætningsintegrationer, der er nødvendige for at understøtte den optimale integration for hver usecase på ydelsesområdet.
Yderligere er der formuleret integrationskriterier for hver integrationspakke (I-krav). Integrationskriterierne fungerer som en tjekliste for, hvad der kan forventes ift. leverandørens integrationsarbejde. Kommunerne kan med fordel kigge ned i integrationskriterierne, når de har dialog med leverandørerne.
I forlængelse af hver usecase er der konkretiseret hvilke I-krav, der er henholdsvis obligatoriske og supplerende (du finder listen nederst på siden i det interaktive element, du kan forstørre):
- De obligatoriske integrationer skal være inkluderet i servicen fra tidspunkt for idriftsættelsen af aftalen.
- De supplerende integrationer kan tilbydes fra tidspunkt for idriftsættelsen af rammeaftalen, eller tilføjes som opdatering af sortiment i aftalens løbetid.
Ønsker du at få det fulde overblik, kan du se nærmere på slideren nedenfor. Bemærk at du kan få teksten gjort større ved at sætte præsentationen til fuldskærmsvisning. Dette gør du ved at klikke på de tre prikker i højre hjørne.
Hvor kan jeg finde mere viden om den nye SKI 02.19-aftale?
I Værktøjskassen til Infrastrukturen finder du alt det, du skal bruge som leverandør eller kommune. Her bliver du guidet til information, materiale og værktøjer i Digitaliseringskataloget, på kombit.dk eller i KL og KOMBITs Videncenter, der understøtter dit arbejde med den fælleskommunale infrastruktur.
Klik her for at gå til forsiden af Værktøjskassen til Infrastrukturen.
Værd særligt at fremhæve ved værktøjskassen for dig, der skal integrere op imod den nye SKI 02.19-aftale, er undersiden Krav, it-indkøb og leverandørstyring. Her finder du en introduktion til alle kravene og samtidig en fremstilling af usecases:
- Introduktion SKI 02.19 (2023) kravmateriale med krav til den fælleskommunale infrastruktur
- Opmærksomhedspunkter til dit it-indkøb og din leverandørdialog (april 2023)
- Zip-fil med use cases, krav og integrationskriterier til integration til den fælleskommunale infrastruktur på 14 kommunale fagområder