Gå til hovedindhold
Transformator-station
Nyhed

Fælleskommunal Filudveksling klar med ny funktionalitet til at administrere fil-ruter

Fælleskommunal Filudveksling vil fremover automatisk oprette fil-ruter mellem it-systemer, der efterfølgende kan administreres via en selvbetjeningsløsning.

Det er nu ikke længere nødvendigt at udfylde og indsende bestillingsblanketter i form af supportydelser for at få oprettet fil-ruter. I stedet er Fælleskommunal Filudveksling blevet udvidet med ny funktionalitet, der automatisk muliggør oprettelsen af fil-ruter, hvis der er oprettet serviceaftaler mellem it-systemerne i Fælleskommunalt Administrationsmodul.

Udvidelsen sikrer en mere effektiv og tidsbesparende måde at oprette og administrere fil-ruter i den fælleskommunale infrastruktur, hvilket længe har været efterspurgt af kommunerne.

Fil-ruter, der allerede er oprettet før udvidelsen, vil fungere som hidtil – og skal også administreres som hidtil. Disse ruter kan dog opgraderes, så de også administreres på den nye måde, ved at oprette serviceaftaler.

Hvad betyder det for mig?

Ændringen i Fælleskommunal Filudveksling betyder, at du som kommunal leverandør, der enten skal aflevere eller modtage filer via filudveksling, skal anmode om en serviceaftale i Fælleskommunalt Administrationsmodul – helt på samme vis, som hvis du ønsker at anvende web- eller beskedservices i den fælleskommunale infrastruktur.

Som kommune eller myndighed, skal du godkende den serviceaftale, som din leverandør har anmodet om. Derudover skal du, som noget nyt, selv administrere fil-ruterne via den nye selvbetjeningsløsning. Du tilgår selvbetjeningsløsningen via login-knappen i topmenuen i Digitaliseringskataloget.

Kom godt i gang med den nye funktionalitet

Du har mulighed for at læse mere om, hvordan du kommer i gang med brugen af Fælleskommunalt Filudveksling i nedenstående dokumentation:

  • Filudveksling: Serviceaftaler og Ruter” fungerer som introduktion til den nye funktionalitet. Med udgangspunkt i et konkret eksempel, illustrerer denne pixibog, hvordan serviceaftalerne for både det afsendende og modtagende it-system udfyldes, samt hvordan den automatisk oprettede fil-rute efterfølgende administreres i selvbetjeningsløsningen ”Ruteadministration”. Bogen indeholder desuden en FAQ-sektion, der besvarer de hyppigst stillede spørgsmål.
     
  • "Vejledning til Serviceplatformens SFTP-service" beskriver i detaljer alle facetter af løsningen Filudveksling – fra SSH-nøgler over trigger-filer til serviceaftaler og ruter. Vejledningen er opdaterede med afsnit, der beskriver den nye logik bag serviceaftaler og fil-ruter, herunder en detaljeret beskrivelse af logikken, som sammenligner serviceaftaler og automatisk opretter fil-ruter ved match. Særligt relevante afsnit er: 3.3. ”Ruter”, 5.4 ”Dynamisk routing” og 5.4.1 ”Oprettelse af dynamiske routingregler”.
     
  • "Vejledning til Ruteadministration" beskriver, hvorledes man via Ruteadministration kan se og administrere fil-ruter (efter disse er oprettet).
     

Afklaringer og spørgsmål

Spørgsmål til specifikke problemstillinger skal sendes til Serviceplatformens Helpdesk, der også kan hjælpe med at afklare generelle spørgsmål.

Fejl

Fejl skal indmeldes til Serviceplatformens Helpdesk, som også kan hjælpe, hvis fejlen er blokerende for at indgå serviceaftaler, administrere fil-ruter etc.

Kontakt og support - Serviceplatformen

Helpdesk og indrapportering af fejl
Tlf.: 8987 2137  (hverdage kl. 06:00-18:00)
Mail: helpdesk@serviceplatformen.dk for generelle spørgsmål, spørgsmål til praktisk anvendelse eller indrapportering af fejl på Serviceplatformen.

Hvis du har behov for teknisk hjælp eller support, har du mulighed for at se og bestille supportydelser her.

Nyhedsoversigt