Gå til hovedindhold

Infrastrukturen i tal

På denne side kan du læse om Infrastrukturen i tal, der er et PowerBI baseret dataværktøj, som KOMBIT stiller til rådighed for kommunerne. I Infrastrukturen i tal finder kommunerne data om aktuel og potential anvendelse af den fælleskommunale infrastruktur.

Infrastrukturen i tal gør det muligt for kommunerne at arbejde målrettet med at drifte, forvalte, udbrede og realisere merværdi af den fælleskommunale infrastruktur baseret på data og indsigter i aktuel og potentiel anvendelse af infrastrukturen. Kommunerne kan tilgå hinandens nøgletal og dermed også sammenligne sig på tværs.  

Infrastrukturen i tal er målrettet de personer i kommunerne, der arbejder med den fælleskommunale infrastruktur fx:  

  • It-/digitaliseringschef 
  • Infrastrukturansvarlig  
  • Digitaliserings-/udviklingskonsulenter  
  • Personer, der har ansvar for og arbejder med it-indkøb 

Herudover er FKI Forbrug relevant for personer, der arbejder med kommunens drift og forvaltning.   

Ambitionen er at samle relevante data ét sted. I kraft af at værktøjet er PowerBI-baseret får kommunerne en høj grad af fleksibilitet i, hvordan data tilgås, filtreres og vises. Kommunen kan let aggregere data på overordnede niveau og stille skarpt på en detalje fx et specifikt fagområde, it-system eller en specifik integration. KOMBIT tilstræber, at brugergrænsefladen på tværs af forskellige perspektiver er genkendelig.  

Klik her for at tilgå Infrastrukturen i tal.

Infrastrukturen i tal forbedres løbende

KOMBIT optimerer løbende data, datakvaliteten, visualiseringer, overblik og tilføjer nyt indhold og nye perspektiver. Det sker i tæt samarbejde med kommunerne og i takt med, at kommunerne gør erfaringer med brugen af data og perspektiverne i Infrastrukturen i tal. Ændringer releases typisk i forbindelse med opdateringen af data, der sker hver måned indenfor de første fire arbejdsdage efter månedsstart.  

Adgang til Infrastrukturen i tal 

KOMBIT giver kommunerne adgang til Infrastrukturen i tal. Hvis du ønsker adgang til Infrastrukturen i tal, så skriv til infrastruktur@kombit.dk og oplys navn, efternavn, mail og telefon. Når du er oprettet som bruger modtager du en mail med link til Infrastrukturen i tal. Foruden den adgang KOMBIT giver, skal din kommune tildele dig et 'Free PowerBI'-licens.

Integrationspakker i Infrastrukturen i tal

Infrastrukturen i tal gør brug af de særlige I-krav, som du måske kender fra SKI 02.19. I forlængelse den nye version af rammeaftalen fra 2023 har vi tidligere beskrevet det følgende: "En central ændring ved den nye rammeaftale er, at der bliver sat krav til integrationspakker (I-krav) i stedet for enkeltstående integrationer". De nye integrationspakker (I-1 til I-15) er udarbejdet med fokus på værdiskabelsen i kommunens system. Integrationspakkerne består af forretningsbærende integrationer og forudsætningsintegrationer, der er nødvendige for at understøtte den optimale integration for hver usecase på ydelsesområdet.

Yderligere er der formuleret integrationskriterier for hver integrationspakke (I-krav). Integrationskriterierne fungerer som en tjekliste for, hvad der kan forventes ift. leverandørens integrationsarbejde. Kommunerne kan med fordel kigge ned i integrationskriterierne, når de har dialog med leverandørerne på den nye SKI 02.19. 

I forlængelse af hver usecase er der konkretiseret hvilke I-krav, der er henholdsvis obligatoriske og supplerende (du finder listen nederst på siden i det interaktive element, du kan forstørre):  

  • De obligatoriske integrationer skal være inkluderet i servicen fra tidspunkt for idriftsættelsen af aftalen.
  • De supplerende integrationer kan tilbydes fra tidspunkt for idriftsættelsen af rammeaftalen, eller tilføjes som opdatering af sortiment i aftalens løbetid.

 

Oversigt over de forudsætningsbærende integrationer under af hver integrationspakkerne

SF0810 - sygehusophold

Udstiller adviser om borgeres sygehusophold fra de regionale sygehuse til kommunale fagløsninger. Disse adviser er vigtige i den kommunale sagsbehandling, fx fordi en indlæggelse eller en udskrivning kan have betydning for stop eller start af kommunale ydelser.

SF0830 – Sygesikringsudtræk

Henter oplysninger om en borgers sygesikring og læge. Oplysningerne hentes fra kommunernes og regionernes system for praksissektoren.

SF1320_A - CPR - Hændelser

Tilvejebringer og videresender relevante personhændelser på CPRområdet for kommunale fagsystemer.

SF1520 - CPR replika opslag

Giver kommunernes fagsystemer mulighed for at fremsøge de personoplysninger, der er nødvendige for den kommunale sagsbehandling og forvaltningsvirksomhed.

SF1525 - Persondata Samling Hent

Giver kommunernes fagsystemer adgang til opslag af detaljerede personoplysninger, herunder historik, på en enkeltperson ud fra et CPR-nummer.

SF1411_A - Hent Tillægsprocent

Formålet med integrationen er at hente informationer om pensionisters pensionssag hos UDK.

SF1411_B - Hent helbredsprocent

Integrationen henter oplysninger om pensionisters kommunale helbredssag. Oplysningerne hentes i det kommunale pensionssystem.

SF1411_D - Besked om tillægsprocent

Integrationen giver mulighed for at abonnere på ændringer i pensionisters pensionssag hos UDK.

SF 1470 - Sags- og Dokumentindekset

Samler metadata om sager og dokumenter fra en lang række fagsystemer. Metadata udstilles via services til brug for andre systemer, der skal give borgere og medarbejdere i kommunen et overblik over sager og dokumenter om en borger eller en virksomhed.

SF 1490 - Fælleskommunalt Ydelsesindeks

Har til formål at opsamle metadata om bevilgede ydelser og økonomiske effektueringer fra en lang række fagsystemer. Disse udstilles via services til brug for andre fagsystemer, der skal give borgere og medarbejdere i kommunen et overblik over igangværende ydelser til en borger eller en virksomhed.

SF 1500 - Fælleskommunalt Organisationssystem

Er et system til håndtering af kommunens organisationsdata. Systemet udstiller korrekte og relevante informationer om medarbejdere og organisationer til fagsystemer, som derfor ikke selv behøver at vedligeholde disse data.

SF1510 - Klassifikation

Med integrationen kan anvendere hente opdaterede fælleskommunale klassifikationssystemer, fx KLE og kontoplanen. Integrationen leverer også klassifikationsbegrebernes UUID'er, som skal anvendes ifm. dataudveksling i den fælleskommunale infrastruktur. Anvendere kan også ind- og udlæse kommunens egne klassifikationssystemer og eventuelle egne udvidelser af fælleskommunale klassifikationssystemer.

SF1511 - Sikkerhed – Hent token fra Context Handler

Giver et brugervendt fagsystem mulighed for, at en slutbruger på én gang kan logge ind i alle fagsystemer, som er tilsluttet Context Handler. Herigennem sikrer integrationen, at brugeren har præcis de rettigheder til data og funktionalitet, som han eller hun er blevet tildelt i de respektive systemer. Integrationen er henvendt kommunale, brugervendte fagsystemer, dvs. systemer med en grænseflade for slutbrugere, som vil anvende single-sign-on (SSO). Integrationen indgår således i kommunens opsætning og implementering af den fælleskommunale sikkerhedsmodel for adgangsstyring for brugere.

SF1590_A - Afsend økonomipostering

Giver kommunale fagløsninger mulighed for at levere finansposteringer til kommunens bogføringssystem. En typisk anvendelse er, at fagløsningen har udstedt en ordre på at få foretaget en udbetaling via NemKonto, hvorefter fagløsningen sender finansposteringerne – dvs. bogføringsgrundlaget – for udbetalingen til bogføringssystemet.

SF1590_B_01 - Afsend DebitorRegistrering
SF1590_B_02 - Afsend DebitorForespørgsel
SF1590_B_03 - Afsend DebitorIndbetaling

Giver kommunale fagløsninger mulighed for at overdrage fordringer (mellemværende mellem borger og kommune) til det af kommunen valgte debitorsystem. Desuden kan debitorsystemet informere fagløsningen tilbage om indbetalinger og afskrivninger af de pågældende fordringer, samt advisere om statusskifte på debitorkonti i debitorsystemet. I forbindelse med at Gældstyrelsen tager PSRM (inddrivelsesløsning som erstatter EFI) i brug er integrationen tilpasset nye krav fra Gældstyrelsen. Det vil sige, at integrationen desuden sikrer, at debitorsystemet kan videresende fordringer fra kommunens debitorsystem til Gældstyrelsen til inddrivelse.

SF1590_D - Afsend Faktura til Godkendelse

Giver et fakturahåndteringssystem mulighed for at sende fakturaer til et kommunalt fagsystem til decentral kontrol og håndtering. Et fagsystems behandling af fakturainformation kendes også under termen fakturaudlån.

SF1590_E - Afsend Betalingsanmodning til NemKonto

Giver kommunale fagløsninger mulighed for at foretage udbetalinger via NemKonto. NemKonto understøtter komplette og ukomplette betalinger, som resulterer i en pengeoverførsel mellem betalers bankkonto og modtagers bankkonto.

SF1690 - Jobcenter - Kontanthjælp Modtag jobcentersag
SF1780 - Jobcenter - Kontanthjælp Send bevilling til jobcentersag
SF2090 - Jobcenter SDP - Hændelser vedr. sygedagpengefravær til Jobcenter
SF2093 - Jobcenter SDP - Afsend anmodning om forlængelse til jobcenter
SF2095 - Jobcenter SDP - Afsend status på jobcentersag
SF2096 - Jobcenter SDP - Opslag på sag og sagsresume

Understøtter kommunens arbejdsgange og synkronisering af information mellem jobcenter-løsningerne til Kommunernes Ydelsessystem (KY) og Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD).

SF1601 - Afsend post

Integrationen gør det muligt for kommunale fagløsninger at afsende breve til borgere, virksomheder og myndigheder, enten via Digitaliseringsstyrelsens nye Digitale Post-løsning eller som fysisk brev via kommunens fjernprintløsning.

SF1606 - Modtag post

Formålet med integrationen er at et fagsystem kan modtage en meddelelse fra Digital Post. En meddelelse kan enten være et nyt brev, et videresendt brev eller et svar på et brev, der tidligere er fremsendt af en myndighed. En meddelelse kan sendes mellem borger, virksomheder og en myndighed på den ene side og en myndighed på den anden side.

SF2900 - Fordelingskomponenten

Fordelingskomponenten sikrer juridisk overdragelse af data mellem systemer inden for en myndighed eller mellem myndigheder med accept af modtager. Overdragelsen skal have et forretningsmæssigt formål. En myndighed defineres her som de myndigheder, der har adgang til at anvende Serviceplatformen.

 

 

Perspektiver i Infrastrukturen i tal

FKI Potentiale omfatter nøgletal for it-systemers tilslutning, kommunernes ibrugtagning og samlet målopfyldelse for udbredelsen af den fælleskommunale infrastruktur. I FKI Potentiale kan kommunerne se hvilke integrationspakker og integrationer i den fælleskommunale infrastruktur, der er relevant for det enkelte specifikke it-system. Målbilledet for it-systemets tilslutning til den fælleskommunale infrastruktur er altså eksplicit og en forudsætning for at udregne nøgletal for tilslutning, ibrugtagning og målopfyldelse. Nøgletallene opdateres en gang om måneden.  

System Tilslutning er fagsystems tekniske idriftsættelse af integrationer fra den fælleskommunale infrastruktur. Tilslutningsgraden er en procentsats, der beskriver i hvilken grad et fagsystem har idriftsat integrationer i den fælleskommunale infrastruktur, som er relevante for det pågældende fagsystem. ​ 

Kommunens Ibrugtagning er en kommunes anvendelse af et fagsystems tilsluttede integrationer. Ibrugtagningsgraden er en procentsats, der beskriver i hvilken grad et fagsystems tilsluttede integrationer fra den fælleskommunale infrastruktur, som er ibrugtaget af de kommuner, som anvender fagsystemet. ​ 

Målopfyldelse er kombinationen af fagsystemernes tekniske idriftsættelse af integrationer i den fælleskommunale infrastruktur, sammenholdt med kommunens ibrugtagning af disse integrationer. ​

Du kan se introduktionswebinaret her. Bemærk at du skal være medlem af Microsoft Teams-gruppen "Fælleskommunal Infrastruktur-Kommunesamarbejde" for at se optagelsen, og at denne kanal kun er tilgængelig for kommuner.

Sådan tilføjes it-systemer til FKI Potentiale
For at tilføje et it-system i FKI Potentiale skal målbilledet for it-systemets tilslutning til den fælleskommunale infrastruktur kortlægges.

Da KOMBIT bruger rammeværket fra SKI 02.19 sker det ved, at den kommune der anmoder om, at et it-system tilføjes, udvælger de use cases/arbejdsgange, som it-systemet understøtter. Valget af use cases bestemmer hvilke integrationer i den fælleskommunale infrastruktur, der er relevante for it-systemet, og definerer herved it-systemets målbillede. Findes der allerede et tilsvarende it-system i FKI Potentiale, arver it-systemet målbilledet fra det tilsvarende it-system.  

KOMBIT afvikler udvælgelsesmøder for kommuner, der skal udvælge use cases og publicerer også en KLIK-opgave til kommunen.

It-systemer der er foreslået tilføjet i FKI Potentiale tilføjes, med næste opdatering af data, når målbilledet er udredt. Ved behov for prioritering, prioriteres de it-systemer, hvor det vurderes, at integrationen til den fælleskommunale infrastruktur er vigtigst. Betydningen af infrastrukturen vurderes på baggrund af mængden af kommunale brugere, it-systemets kritikalitet, om it-systemet rummer borgersager eller ej, og systemets integrationer til andre systemer.

FKI Forbrug omfatter kommunernes kaldsforbrug på tværs af alle integrationerne i den fælleskommunale infrastruktur. I FKI Forbrug kan kommunerne se, hvor meget de kommunale it-systemer hver især anvender integrationerne i den fælleskommunale infrastruktur. Det gør det muligt at monitorere og kontrollere, hvordan den fælleskommunale infrastruktur anvendes på tværs af de kommunale IT-systemporteføljer. I FKI Forbrug kan kaldsforbruget anskues fra tre typer af værdier hhv.:

Kald  er den konkrete mængde kald, som det enkelte dataelement (kommune, leverandør, system mv.) i fokus har lavet i den fælleskommunale infrastruktur.   

Kald pr. borger er mængden af kald i den fælleskommunale infrastruktur fordelt på mængden af borgere, som kan kobles til det enkelte dataelement (kommune, leverandør, system mv.). Denne værdi giver mulighed for at sammenligne kaldsforbruget på tværs af f.eks. store og små kommuner, da antallet borgere er med til at udligne størrelsesforholdet mellem de to dataelementer.  

Kald % af total  er den procentvise andel af kald, som det enkelte dataelement (kommune, leverandør, system mv.) har lavet i den fælleskommunale infrastruktur, i forhold til de andre dataelementer i den enkelte visning.  

Du kan se introduktionswebinaret her. Bemærk at du skal være medlem af Microsoft Teams-gruppen "Fælleskommunal Infrastruktur-Kommunesamarbejde" for at se optagelsen, og at denne kanal kun er tilgængelig for kommuner.

Serviceaftalen er relevant fra et dataperspektiv, da den åbner for anvendelsen af en integration, hvilket sker ved, at en kommune godkender et system anvendelse af en integration. I FKI Serviceaftale får kommunerne adgang til at se, hvilken status de forskellige serviceaftaler koblet til kommunen har, samt at se hvor mange kald, der er på de serviceaftaler, som er blevet godkendt. For at redigere i den enkelte serviceaftales status er der indsat links direkte i FKI Serviceaftale, som linker til Fælleskommunalt Administrationsmodul.

Hvis du ønsker at se en introduktionsvideo til FKI Serviceaftale, så finder du den på det kommunevendte Teams-samarbejdsrum. Klik her.

Definition af en serviceaftale

En aftale hvor en myndighed autoriserer en leverandør af et anvendersystem til at kommunikere med en eller flere services.

Beskrivelse af en serviceaftale

En serviceaftale er en angivelse af, hvilket anvendersystem der er tale om, samt hvilke services det pågældende anvendersystem skal have adgang til.

Serviceplatformen udstiller primært personoplysninger, og adgang til disse kræver godkendelse fra en dataansvarlig (kommune). 

Serviceaftalen fungerer derfor samtidig som en accept fra den enkelte kommune om, at det pågældende anvendersystem er berettiget til at hente data fra de nævnte services.

FKI Sag viser data om sager i den integration, som hedder Fælleskommunal Sags- og Dokumentindeks, som bl.a. muliggør visning af sager i SAPA og Borgerblikket. 

Perspektivets fokus

Du kan bruge overblikket til at opnå indsigt i, hvordan din kommunes sager fordeler sig i Sags- og Dokumentindeks på tværs af kommune, leverandører, systemer og KLE-emner. 

Overblikket viser bl.a. hvor langt den enkelte kommune er kommet ift. at skabe det nødvendige fundament for at få åbnet for sagerne I Borgerblikket og SAPA.

Har du spørgsmål?

Har du noget, du mangler svar på, så skriv til infrastruktur@KOMBIT.dk.