Formål
Formålet med integrationen er, at en kommune eller anden myndighed kan abonnere på hændelser om indberetninger af indkomst til SKATs løsning eIndkomst.Vilkår og betingelser
Du finder et link til de Generelle vilkår nedenfor i den blå sidefod.SKAT er generelt meget restriktive med at give adgang til data i eIndkomst. Derfor skal en leverandør sikre sig, at kunden, i form af en kommune, har en gyldig abonnementsaftale med SKAT på det eller de relevante sagsområder, som anvendelse af integrationen skal understøtte, inden en implementering påbegyndes. Det er kommunens opgave at kontakte SKAT og indgå abonnementsaftale. Abonnementsaftalen skal redegøre for ønsket datagrundlag med baggrund i den lovhjemmel, der giver adgang til data. SKAT vil typisk kræve, at lovhjemlen specifikt nævner indkomstregistret, for at der kan gives adgang til eIndkomst.
Kommunen skal beslutte hvilket SE-nr., abonnementet skal knyttes til. Kommunen skal for det valgte SE-nr. give KOMBIT revisoradgang. Dette gøres i TastSelv Erhverv.
Etablering af SFTP-rute bestilles som fakturerbar supportydelse i Digitaliseringskataloget. Hvis der skal etableres en rute i forbindelse med et anvendersystems ibrugtagning af denne integration, vil der derfor være afledte omkostninger til ruteetablering.
Beskrivelse
Integrationen giver mulighed for at modtage hændelser med indkomstoplysninger for en eller flere borgere, der er sat i abonnement. Dette kan ske ved at vedligeholde en liste over CPR-nr., eller i helt særlige situationer kan der aftales et fast udtrækskriterie med SKAT.
Anvendersystemet vil kun modtage indkomstoplysninger i henhold til den aftale, der er indgået med SKAT, så der vil ofte være tale om en delmængde af indkomstoplysninger på en borger.
En anvendersystems typiske anvendelse af indkomstindberetningerne er til at beregne, om der periodemæssigt (14 dage-/månedsbasis) er ændringer i en borgers indkomstforhold. Ændringer kan give anledning til kald af SF0770_A, som er en opslagsservice, der kan benyttes til sagoplysning for en borger.
Integrationen udstiller en webservice til vedligeholdelse af abonnement på CPR-nr., der ønskes indkomstoplysninger på. Indkomsthændelser kan modtages enten via enkelthændelser på Beskedfordeleren eller som et dagligt udtræk via SFTP.
Services
Formål
Synkron webservice, der giver mulighed for at vedligeholde abonnement på CPR-nr. for borgere, der ønskes indkomstoplysninger på.
Beskrivelse
Servicen (SOAP) bruges af et anvendersystem til at vedligeholde abonnement ved at opdatere en liste over borgere, der ønskes at modtages Indkomstoplysninger for. Liste vedligeholdes ved at oprette eller nedlægge et CPR-nr.
For at kunne tilgå listen, skal anvenderen identificere sig med SE-nr. og abonnementskode. Abonnementskode er givet ved den abonnementsaftale, der er indgået med SKAT, og reflekterer den lovhjemmel, hvormed kontroloplysninger hentes.
Eksternt testmiljø
Endpoint: https://exttest.serviceplatformen.dk/service/SKAT/IndkomstAbonnementVedligehold/2
UUID: f0b8072c-b1f7-49f0-b2da-3e243578394d
EntityId: http://skat.serviceplatformen.dk/service/indkomstabonnementvedligehold/2
Fejlkoder: Link til fejlkode
Produktionsmiljø
Endpoint: https://prod.serviceplatformen.dk/service/SKAT/IndkomstAbonnementVedligehold/2
UUID: f0b8072c-b1f7-49f0-b2da-3e243578394d
EntityId: http://skat.serviceplatformen.dk/service/indkomstabonnementvedligehold/2
Fejlkoder: Link til fejlkode
Formål
Med beskedservicen kan et anvendersystem modtage indkomsthændelser via Beskedfordeler (push) for enkelte borgere fra SKAT.
Beskrivelse
Servicen leverer de indkomstoplysninger, der er indgået abonnementsaftale med SKAT om. Indkomstoplysninger modtages i beskeder via pull/AMQP fra Beskedfordeler, og er opdelt pr. indberetning, hvilket bl.a. betyder, at der kan modtages flere indberetninger på et CPR-nr./SE-nr. i løbet af et døgn.
Indkomstoplysninger leveres i Beskeddata (Base64) som fastlængde format records i tekst. Den indgåede abonnementsaftale afgør hvilke indkomstoplysninger, der kan modtages.
Formål
Med beskedservicen kan et anvendersystem modtage indkomsthændelser via Beskedfordeler (pull) for enkelte borgere fra SKAT.
Beskrivelse
Servicen leverer de indkomstoplysninger, der er indgået abonnementsaftale med SKAT om. Indkomstoplysninger modtages i beskeder via push/Rest fra Beskedfordeler, og er opdelt pr. indberetning, hvilket bl.a. betyder, at der kan modtages flere indberetninger på CPR-nr./SE-nr. i løbet af et døgn.
Indkomstoplysninger leveres i Beskeddata (Base64) som fastlængde format records i tekst. Den indgåede abonnementsaftale afgør hvilke indkomstoplysninger, der kan modtages.
Formål
Med filservicen modtages et samlet udtræk over borgere, der indgår i abonnement og har haft indkomstændringer siden seneste udtræk.
Beskrivelse
Servicen leverer de indkomstoplysninger, der er indgået abonnementsaftale med SKAT om. Indkomstoplysninger modtages i en fil via SFTP. Filen leveres én gang i døgnet og indeholder de indkomstoplysninger, som eIndkomst har modtaget siden seneste fil blev afsendt.
Filen leveres mellem kl. 00.00 og 05.00 afhængig af belastningen hos eIndkomst, og indeholder typisk mange registreringer af indkomstoplysninger, og kan også indeholder forskellige indkomstindberetninger for samme borger.
Supportydelser
Etablering af SFTP-rute mellem afsendersystem og modtagersystem
Ydelsen giver mulighed for at etablere SFTP-rute mellem dataafgiver og datamodtager.
Læs mere
Teknisk support
Leverandør:
IBM
Enhedspris:
1.562 kr.
Antal enheder:
1
Hjælp til SFTP
Supportydelsen giver bestiller mulighed for at få hjælp til anvendelse af og opsætning af en SFTP-forbindelse til Serviceplatformen
Ydelsen giver mulighed for:
- Hjælp til etablering af SFTP-forbindelse til Serviceplatformen
- Vejledning i brugen af simpel, simpel med dynamisk routing og styret overførsel af filer
- Hjælp til brug af triggerfiler
Teknisk support
Leverandør:
IBM
Enhedspris:
1.328 kr.
Antal enheder:
7-10
Integration til Beskedfordeler
Oprettelse af integration mellem et anvendersystem og Støttesystemet Beskedfordeler.
Dette omfatter:
Læs mere
Teknisk support
Leverandør:
KMD
Enhedspris:
16.979 kr.
Antal enheder:
1
Sådan testes integrationen
Er det første gang du skal have adgang til en integration der anvender webservice, er der hjælp at hente i vejledningen ’Kom godt i gang –webservice’. Vejledningen har fokus på teknik og indeholder et praktisk eksempel på de trin du skal igennem, for at få adgang til en webservice på infrastrukturen.
Du kan finde flere gode vejledninger, blandt andet om hvordan du benytter certifikater på infrastrukturen, her.
For SF0780 er det p.t. ikke muligt at teste mod integrationerne på Eksternt testmiljø (ExtTest), da den eksterne integrationspart ikke stiller testmiljø til rådighed. Hvis I ønsker at teste, så tag kontakt til KOMBIT på kdi@kombit.dk.
Læs mereIndtast din e-mail og tryk tilmeld, for at modtage notifikationer relateret til denne integration.
Service Level Agreement (SLA)
Information om SLA’er og åbningstider for den fælleskommunale infrastruktur finder du på denne side.