Gå til hovedindhold
Mennesker der cykler
Nyhed

Opgradering af organisationssystemets brugergrænseflade

Fælleskommunalt Organisationssystem får over de næste måneder en større overhaling af sin brugergrænseflade (GUI) leveret i fire mindre leverancer

I forbindelse med implementeringen af flere fagsystemer på tværs af landets kommuner, er der løbende opstået nye behov for at kunne lave mindre ændringer til kommunernes organisationsdata. I dag er der i den forbindelse behov for at kontakte kommunens organisationssynkroniseringsleverandør og betale dem for at kunne understøtte indlæsningen af data, som opfylder disse nye behov. Dette er både en tidskrævende og omkostningstung proces som kommuner gerne vil have muligheden for at kunne omgå, hvis fagsystemernes krav til registrering af data i organisationssystemet ikke er omfangsrige.

For at råde bod på disse tunge processer har vi i udviklingsarbejdet med organisationssystemets brugergrænseflade haft tre overordnede mål for øje:

  1. At mest mulig data og funktionalitet bliver gjort tilgængeligt i brugergrænsefladen
  2. Forbedre fejlfindingsmulighederne, ved at vise detaljer om datavirkninger og registreringer
  3. Gøre brugergrænseflade mere data- og driftsstabil

Første leverance - lørdag den 17. september: 'Administrativ organisation'

I denne første leverance bliver der taget hånd om det overordnede faneblad ’administrativ organisation’. Du kan nu se og ændre værdier i fanebladet, hvilket indebærer rubrikkerne/elementerne for områderne ’stamdata’, ’opgaver’, ’kontaktoplysninger’ og ’medarbejdere’.

For at hjælpe organisationsadministratorer med nemmere at kunne danne sig et overblik over den aktive organisationsenhed, er elementet ’statistik’ blevet tilføjet som en femte kasse under fanen 'administrativ organisation'. Her finder du nøgletal om:

  • Antallet af underliggende aktive organisationsenheder
  • Antal medarbejdere, der er knyttet til den denne del af organisationstræet
  • Antallet af typer af opgaver der er tilknyttet denne del af organisationstræet
  • Antallet af kontaktoplysninger

Hvis du oplever ting, du er i tvivl om, eller som du skal bruge hjælp til, så finder du vanen tro altid hjælpen oppe i højre hjørne under ’?’. Vi har opdateret hjælpeteksterne, således at de er svarende til ændringer på brugergrænsefladen.

Infografikken viser dig i billeder, hvor der er foretaget ændringer
 

Tidslinje for fremtidige leverancer

I arbejdet med brugergrænsefladen har vi opdelt leverancerne i fire mindre leveringer. Tidslinjen for leverancerne ser du her:

I de næste leverancer kan du se frem til følgende:

Leverance 2 (Oktober 2022) – 'Medarbejdere'

Opgradering af medarbejderindholdet og medarbejdernes arbejdssteder, bl.a. ved understøttelse af multiple data registreringsmønstre samt bedre håndtering af forskellighed på tværs af kommunerne.

Leverance 3 (November 2022) – Oprydning af udbetalende enheder og henvendelsessteder samt ny IT-system integration

Oprydning af brugergrænsefladen samt ny funktionalitet mht. opmærkning af organisationsenheder med IT-system-instanser. Dette inkluderer bl.a. en integration til Fælleskommunalt Administrationsmodul samt udvidelse af brugergrænsefladen.

Leverance 4 (Januar 2023) – Update to CSV export/import

Forbedring af eksisterende import/eksport funktionalitet, til at inkludere alt data samt alle registreringsmønstre for bl.a. organisatoriske tilknytninger.

Vi opdaterer løbende nyheden her

I takt med at vi releaser de kommende leverancer, der er nævnt oven for, vil du kunne læse mere her i nærværende nyhed. Ved hver release opdaterer vi siden, så du er ordentligt klædt på til at ibrugtage de senest tilføjede funktionaliteter og rettelser.

Nyhedsoversigt