Opgradering af Organisationssystemets brugergrænseflade
Fælleskommunalt Organisationssystem får over de næste måneder en større overhaling af sin brugergrænseflade (GUI) leveret i fire mindre leverancer.
I forbindelse med implementeringen af flere fagsystemer på tværs af landets kommuner, er der løbende opstået nye behov for at kunne lave mindre ændringer til kommunernes organisationsdata. I dag er der i den forbindelse behov for at kontakte kommunens organisationssynkroniseringsleverandør og betale dem for at kunne understøtte indlæsningen af data, som opfylder disse nye behov. Dette er både en tidskrævende og omkostningstung proces som kommuner gerne vil have muligheden for at kunne omgå, hvis fagsystemernes krav til registrering af data i Organisationssystemet ikke er omfangsrige.
For at råde bod på disse tunge processer har vi i udviklingsarbejdet med Fælleskommunalt Organisationssystems brugergrænseflade haft tre overordnede mål for øje:
- At mest mulig data og funktionalitet bliver gjort tilgængeligt i brugergrænsefladen
- Forbedre fejlfindingsmulighederne, ved at vise detaljer om datavirkninger og registreringer
- Gøre brugergrænseflade mere data- og driftsstabil
Fjerde leverance - fredag d. 20. januar - ændringer til import- og eksportmuligheder
Det er blevet tid til fjerde og sidste delleverance til Organisationssystemets brugergrænseflade. Natten til lørdag d. 20. januar går fjerde del live. Delleverancen indeholder en opdatering til brugergrænsefladens import- og eksportmuligheder, og her kan du se frem til tre overordnede ting.
Første punkt i releasen er ændringer til importmekanismen, der efter ændringen vil understøtte såkaldte delta opdateringer. Fremover kan man nøjes med at medtage de dele af organisationen man ønsker tilføjet eller ændret i sin CSV-fil. Hensigten er at øge brugbarheden af funktionaliteten og hurtigere og mere effektivt kunne importere filen.
Andet punkt i releasen er øget validering. Antallet af felter er udvidet, så de afspejler det samme data, der er tilgængelig i brugergrænsefladen. Ved import valideres data på samme måde som hvis de blev indtastet i brugergrænsefladen. Dette er gjort efter hensigten om at eliminere de følgefejl, der opstår som resultat af dårlig/ukorrekt data.
Tredje punkt i releasen er ændringer til navngivningen af kolonner i CSV-filen. Tidligere var det sådan, at når du trak en CSV-fil ud af brugergrænsefladen, så var de navne, der optrådte i kolonnerne, ikke kongruente med de navne, du ville se inde i brugergrænsefladen. De er nu rettet, så navngivningen er ensartet - hvad du ser i brugergrænsefladen, er også navngivet herefter i den CSV-fil, du henter ned. I praksis betyder det, at hvis du arbejder med gamle CSV-filer, så skal du være opmærksom på, at din CSV-fil skal navngives efter den nye standard.
Er du en af dem, der arbejder lokalt med dine CSV-filer, så sendes der en konverteringstabel ud sammen med releasenoten. Denne bidrager til det hurtigt overblik over, hvordan den gamle og nye navngivning spiller sammen.
Nedenfor er nogle af de nye ting illustreret. På slide 1 ser du, at dine eksportmuligheder er blevet mere finmaskede. Hvor du tidligere kun kunne vælge en grovinddeling, kan du nu vælge mindre områder ud. Det betyder at du i dit arbejde får mulighed for at have mindre data på din tallerken, når du skal arbejde med det. Det har til hensigt at gøre dit arbejde som anvender lettere.