Gå til hovedindhold
Billede med ikon

Tilslutningsguide

Tilslutningsguide hjælper dig med at integrere bedst og nemmest muligt til den fælleskommunale infrastruktur

Som fagsystemleverandør kan det være svært at overskue, hvordan man kommer i gang med at udvikle og implementere en integration til infrastrukturen. Ud over administrative procedurer, som f.eks. oprettelse i Administrationsmodulet for leverandører, kan visse integrationer være forudsætninger for andre. Der kan være behov for forretningsafklaringer i forhold til kundens it, og i visse tilfælde er du som leverandør også nødt til at gennemføre en compliance-test, før dit fagsystem slippes løs på den fælleskommunale infrastruktur.

Tidligere samlede vi alt dette i ”infrastrukturens onboardingsprogram”. I dag er konceptet ændret en smule, og har fået nyt navn: Tilslutningsguide. Ideen er dog den samme: Vi vil gerne hjælpe dig med at integrere bedst muligt og nemmest muligt til den fælleskommunale infrastruktur.

 

Hvad indebærer de forskellige faser?

Siden 'Tilslutningsguide' har tre undersider, som du kan se i den venstrestillede menu:

  1. Integrationsside: Her finder du en liste over alle integrationspakker, og hver integrationspakke har en samling af integrationer under sig anført i tabeller. Hver tabel giver dig links til alt relevant materiale.
  2. Forudsætningsside: Her finder du det fulde overblik, hvilke forudsættende afhængigheder du skal have på plads, forud for at du ibrugtager og tilslutter en integration.
  3. Ny SKI 02.19: Kom godt fra start: Her finder du en kort indflyvning til hvad det vil sige, at være leverandør på en SKI 02.19-aftale. Her finder du information om de særlige I-krav og  Y-krav.

Hvis ikke vi kender hinanden i forvejen, kan det give mening at holde et afklarende møde, hvor vi nærmere kan undersøge integrationens relevans og hvilke faldgruber, du skal være opmærksom på. Vi sætter normalt 30 minutter af til at hilse på, og fortælle nærmere om de integrationer du er interesseret i.

Book mødet ved at skrive direkte til FKI@kombit.dk.

Du skal registrere din løsning i Fælleskommunalt Administrationsmodul. Er du ny leverandør skal du bestille en ydelse, for at få din organisation oprettet. Herefter kan du med fordel bestille et certifikat, som du skal bruge til det it-system, du skal til at oprette i Administrationsmodulet. Bemærk, du kan ikke registrere dit it-system uden et certifikat.

Når din organisation er oprettet og du har registreret dit it-system er du klar til næste skridt. 

Næste trin er at få styr på alt det grundlæggende, inden selve integrationen finder sted. Det er her at du skal oprettes som leverandør med dit fagsystem i Administrationsmodulet, og vi skal have etableret sikkerhed og kald til de webservices på infrastrukturen.

Måske er beskedfordeling en forudsætning for din integration, eller filudveksling – det får vi også styr på i dette trin. I oversigten på siden her kan de se, hvilke forudsætninger, der teknisk set skal være på plads for den specifikke integration.

Infrastrukturens integrationer er meget forskellige i kompleksitet. Fra et simpelt opslag i CPR til omfattende integrationer til kommunens økonomisystemer, hvor forretningsforståelse og afklaring med kommunen ofte er det mest komplicerede trin.

Afhængigt af hvilke integrationer du skal tilsluttes, stiller KOMBIT op med relevant rådgivning. Enten ved at forsyne dig med de fornødne materialer til selvstudium eller ved Q/A-sessions, du aftaler med produktejeren for den enkelte integration.

Du skal være opmærksom på, at visse integrationer kræver, at du følger bestemte anvisninger for ibrugtagning af integrationen. Du kan her på siden se, hvilke integrationer der har specifikke anvisninger du skal følge.

Hvis du ikke har en pilotkommune med dig, kan den fiktive ”Korsbæk Kommune” bruges som testkommune. Du tester selv din integration, og KOMBIT skal ikke involveres ved klarmelding. Få mere viden om at teste med Korsbæk Kommune her.

Hvis du er ”skriveanvender” – f.eks. hvis du skriver data fra dit fagsystem til sags- og dokumentindekserne mhp. visning i SAPA eller Borgerblikket - kræver vi dog en særlig compliancetest.

 

 

Hvilket materiale er til rådighed?

For at gøre din tilslutningsproces lettere har vi for hver integration samlet alle de relevante links, du skal gennem for at tilslutte nemt og effektivt. For hver løsning finder du følgende:

  1. Link til integrationssiden
  2. Link til informationssiden, der typisk har to undersider, hhv. 'forretningsmæssigt overblik' og 'bliv klar til at kode'
  3. Link til dokumentationen
  4. Link til anvisninger, hvis de findes
  5. Link til kom-godt-i-gang-materiale på skrift, hvis det findes
  6. Link til kom-godt-i-gang-materiale i videoform, hvis det findes
  7. Link til relevante cases, der har gjort brug af den gældende integration

Struktur

De mest anvendte integrationer har vi samlet i pakker. Nedenfor kan du klikke dig ind på det område du er interesseret i og finde links til materialer, der er relevante for den enkelte integration. Husk at det er en god i det at læse vejledningen og evt. gennemse introduktionsvideoen, hvis der er lavet en på integrationen. Husk at videoerne er inddelt i kapitler, så det du nemt kan finde det, der er relevant for dig.

Forudsætningsintegrationer

Den enkelte integration har afhængighed til én eller flere forudsætningsintegrationer. Du får her et overblik over, hvilke forudsætninger du skal have på plads inden du kan gå i gang med at lave det egentlige tilslutningsarbejde. Under hver forudsætning linker vi til materiale, der guider til at få styr på den krævede forudsætning.