Gå til hovedindhold

Tjeklisten

Der er en række ting, som du skal have styr på, stort set hver gang du står over for at bruge en integration. Få hjælp til at huske dem allesammen her.

Undervejs på siden refereres der til afsnit i Brugervejledning til Administrationsmodulerne for leverandører, hvor du har mulighed for at finde mere detaljeret information om det respektive punkt. 

Registrering af Organisation

Alle leverandører registreres som en organisation i infrastrukturen. Hvis din organisation ikke allerede er oprettet i Administrationsmodulet, skal du ansøge om at blive oprettet. Dette gør du ved at bestille ydelsen "Oprette organisation i det Fælleskommunale Administrationsmodul" her i Digitaliseringskataloget. Se afsnit 5.1 i Brugervejledningen for yderligere information.

Registrering af brugere på Serviceplatformens administration

Når du er registreret som organisation skal du efterfølgende give adgang til medarbejdere der skal udføre de administrative opgaver. Dette gøres hos NemLogin som beskrevet i Vejledning til NemLogin Dine medarbejdere skal anvende deres medarbejdersignatur ved login.

Registrering af it-system

Fagsystemet skal registreres som it-system for at kunne anvende infrastrukturen. Afsnit 5.6 i beskriver i detaljer hvorledes dette gøres.

Registrering af Serviceaftaler

Der er en del afklarende ting du skal have styr på, inden du begynder at lave serviceaftaler. Det kan bl.a. være, at en integration skal omfatte flere services eller der skal indgå dataafgrænsning. Under alle omstændigheder, så er det vigtigt, at du som udgangspunkt har styr på:

  • Hvilke services en integration anvender
  • Hvilke nøgleværdier der eventuelt skal anvendes i en serviceaftale
  • At lovhjemmel og arbejdsmæssig berettigelse er på plads

Afsnit 5.10 beskriver i detaljer hvorledes man udfylder en serviceaftale. Sørg for at følge vejledningen nøje. Anmodninger om serviceaftaler der ikke følger retningslinjer bliver afvist.

Godkendelse af Serviceaftaler

Myndigheder skal efterfølgende godkende hver enkelt serviceaftale. For hver anmodning bliver der oprettet en ”Opgave” i administrationen som de skal behandle, enten ved at godkende eller afvise.

Integrationsbeskrivelser

Integrationsbeskrivelserne indeholder information om hvilke services og integrationsmønstre der anvendes. Samt om der anvendes webservices, fil-overførsel (SFTP) eller Message Queue (AMQP). Valg af integrationsmønster har indflydelse på hvilke services og teknologier der skal anvendes, så husk at læse dem grundigt.

Testdata og testmuligheder

Når det gælder testdata, er infrastrukturen meget afhængig af de test-muligheder som kildersystemerne stiller til rådighed. Behov for testdata og testmuligheder kan være meget individuelle og specifikke for hvert fagsystem, så det er vigtigt at dette behandles tidligt i projektet.

Jobfunktionsroller og brugersystemroller

Hvis dit fagsystem skal anvende Adgangsstyring for brugere (har rollen Brugervendt System), så anbefales det at komme tidligt i gang med design, implementering og test af jobfunktionsroller og brugersystemroller. Især hvis du som leverandør ikke har mulighed for at låne en kommunes IDP i udviklings- og testforløbet, og skal sætte din egen IDP op.

Hul-Igennem-Test

Når alle de nævnte forudsætninger er på plads, da er du klar til at teste at integrationerne virker. Testmiljøet har begrænsninger, fx med hensyn til test på tværs af kildesystemer.