Forretningsmæssigt overblik: Klassifikationssystem
Her kan du få overblik over, hvordan Fælleskommunalt Klassifikationssystem inkl. sortimenter kan anvendes i din forretning.
Fælleskommunalt Klassifikationssystem består af klassifikationer og sortimenter, som har forskellige forretningsmæssige målgrupper og formål.
Forretningsmæssig anvendelse af klassifikationer
Anvendere af klassifikationer i Fælleskommunalt Klassifikationssystem er typisk kommunale fagsystemer og overbliksløsninger. Via brugergrænsefladen og webservices kan kommunale medarbejdere og it-løsninger:
- Vedligeholde kommunens egne klassifikationer
- Udvide fælles klassifikationer, så lokale behov tilgodeses
- Udsøge og hente enkelte begreber eller hele klassifikationer
Forretningsmæssig anvendelse af sortimenter
Præcis og ensartet opmærkning af kommunens information sker i et samspil mellem kommunens medarbejdere og de it-løsninger, der understøtter den kommunale opgaveløsning. Klassifikationer sikrer opmærkning af data inden for faste udfaldsrum. Når brugere eller it-løsninger opretter sager, kan det fx sikres, at sagerne er opmærket med et sagsnummer, et KLE-nummer.
For fagløsninger er det ofte hensigtsmæssigt at indsnævre udfaldsrummet af begreber yderligere. For eksempel kan udfaldsrummet indsnævres til netop de KLE-numre, der dækker de sagstyper, som fagsystemet behandler. Sortimenter understøtter en indsnævring af udfaldsrummet af begreber. I Fælleskommunalt Klassifikationssystem kan sortimenter defineres centralt og distribueres til relevante it-løsninger. Kommunens it-løsninger kan anvende både fælleskommunale og kommunens egne sortimenter.
Arbejdsgange understøttet af sortimenter
På sortimentsområdet understøtter Fælleskommunalt Klassifikationssystem fire kommunale arbejdsgange:
Struktur for et sortiment
-
Sortiment: Sortimentets øverste niveau navngiver sortimentet og indeholder en beskrivelse af sortimentet inklusiv en reference til de integrationer, sortimentet er knyttet til.
-
Delsortiment: Sortimentets mellemliggende niveau. Delsortimentets funktion er at pege på et element, som det underliggende udfaldsrum af registreringsværdier gælder for. Et delsortiment peger typisk på et element i en snitflade, fx <konto></konto>, et såkaldt klassificeret element. Et sortiment kan have mange delsortimenter.
-
Registreringsværdi: Sortimentets nederste niveau. En registreringsværdi referer til et begreb i en klassifikation eller en organisationsenhed i Fælleskommunalt Organisationssystem. En registreringsværdi er et gyldigt begreb, fx kontonummeret 5.68.91.2.007, for det element, som det overliggende delsortiment peger på. Et delsortiment kan have mange registreringsværdier. I visse tilfælde kan registreringsværdier detaljeres ved at tilføje et fjerde niveau af underliggende registreringsværdier.
Anvendelse af sortimenter
Sortimenter kan anvendes i sammenhænge, hvor det er formålstjenligt centralt at administrere hvilket udfaldsrum af begreber, der må anvendes i en bestemt sammenhæng. Ofte anvendes sortimenter i forbindelse med en integration, dvs., når to it-løsninger udveksler data. Det kan for eksempel være en fælleskommunal fagløsning, der udveksler data til kommunens økonomisystem. I denne situation holder både afsender og modtager en kopi af det samme sortiment. Begge it-løsninger kender dermed det fælles udfaldsrum af begreber, der må anvendes, når data udveksles.
Sortimenter anvendes meget på økonomiområdet. Fælleskommunale Økonomiintegrationer anvender sortimenter i disse integrationer: