Gå til hovedindhold
Billede med ikon

Forretningsmæssigt overblik: Klassifikationssystem

Her kan du få overblik over, hvordan Fælleskommunalt Klassifikationssystem inkl. sortimenter kan anvendes i din forretning.

Fælleskommunalt Klassifikationssystem består af klassifikationer og sortimenter, som har forskellige forretningsmæssige målgrupper og formål. 

Forretningsmæssig anvendelse af klassifikationer

Anvendere af klassifikationer i Fælleskommunalt Klassifikationssystem er typisk kommunale fagsystemer og overbliksløsninger. Via brugergrænsefladen og webservices kan kommunale medarbejdere og it-løsninger: 

  • Vedligeholde kommunens egne klassifikationer
  • Udvide fælles klassifikationer, så lokale behov tilgodeses
  • Udsøge og hente enkelte begreber eller hele klassifikationer

Forretningsmæssig anvendelse af sortimenter

Præcis og ensartet opmærkning af kommunens information sker i et samspil mellem kommunens medarbejdere og de it-løsninger, der understøtter den kommunale opgaveløsning. Klassifikationer sikrer opmærkning af data inden for faste udfaldsrum. Når brugere eller it-løsninger opretter sager, kan det fx sikres, at sagerne er opmærket med et sagsnummer, et KLE-nummer.

For fagløsninger er det ofte hensigtsmæssigt at indsnævre udfaldsrummet af begreber yderligere. For eksempel kan udfaldsrummet indsnævres til netop de KLE-numre, der dækker de sagstyper, som fagsystemet behandler. Sortimenter understøtter en indsnævring af udfaldsrummet af begreber. I Fælleskommunalt Klassifikationssystem kan sortimenter defineres centralt og distribueres til relevante it-løsninger. Kommunens it-løsninger kan anvende både fælleskommunale og kommunens egne sortimenter.

Arbejdsgange understøttet af sortimenter

På sortimentsområdet understøtter Fælleskommunalt Klassifikationssystem fire kommunale arbejdsgange:

    Struktur for et sortiment
     

    • Sortiment: Sortimentets øverste niveau navngiver sortimentet og indeholder en beskrivelse af sortimentet inklusiv en reference til de integrationer, sortimentet er knyttet til.

    • Delsortiment: Sortimentets mellemliggende niveau. Delsortimentets funktion er at pege på et element, som det underliggende udfaldsrum af registreringsværdier gælder for. Et delsortiment peger typisk på et element i en snitflade, fx <konto></konto>, et såkaldt klassificeret element. Et sortiment kan have mange delsortimenter.

    • Registreringsværdi: Sortimentets nederste niveau. En registreringsværdi referer til et begreb i en klassifikation eller en organisationsenhed i Fælleskommunalt Organisationssystem. En registreringsværdi er et gyldigt begreb, fx kontonummeret 5.68.91.2.007, for det element, som det overliggende delsortiment peger på. Et delsortiment kan have mange registreringsværdier. I visse tilfælde kan registreringsværdier detaljeres ved at tilføje et fjerde niveau af underliggende registreringsværdier.
       

    Anvendelse af sortimenter

    Sortimenter kan anvendes i sammenhænge, hvor det er formålstjenligt centralt at administrere hvilket udfaldsrum af begreber, der må anvendes i en bestemt sammenhæng. Ofte anvendes sortimenter i forbindelse med en integration, dvs., når to it-løsninger udveksler data. Det kan for eksempel være en fælleskommunal fagløsning, der udveksler data til kommunens økonomisystem. I denne situation holder både afsender og modtager en kopi af det samme sortiment. Begge it-løsninger kender dermed det fælles udfaldsrum af begreber, der må anvendes, når data udveksles.

    Sortimenter anvendes meget på økonomiområdet. Fælleskommunale Økonomiintegrationer anvender sortimenter i disse integrationer: