Gå til hovedindhold
SF1470
Sags- og Dokumentindeks
Sag og Dokument

Formål

Integration giver kommunale fagsystemer mulighed for at aflevere til og vedligeholde metadata vedrørende sager og dokumenter i Sags- og Dokumentindekset, således at de kan udveksles med øvrige fagsystemer og overbliksløsninger, som fx løsningerne SAPA og Borgerblikket.

Vilkår og betingelser

Du finder et link til de Generelle vilkår nedenfor i den blå sidefod.

For alle anvendersystemer (modtager- og afsendersystemer) gælder følgende særlige vilkår:
- Det er et vilkår for tilslutning til indekserne, at anvisningerne overholdes. Anvisningerne beskriver det forretningsmæssige indhold af og formatet på alle felter i indekset, og hvilke oplysninger, der er obligatoriske, når der afleveres data til indekset. Ændringer til anvisningerne varsles under samme vilkår, som er gældende for ændringer i eksisterende integrationer og services.

For afsendersystemer gælder der herudover følgende særlige vilkår:
- Et afsendersystem skal løbende holde oplysningerne i indekset opdateret med ændringer i afsendersystemet. Opdateringen af indekset skal ske umiddelbart efter data er ændret i afsendersystemet, dvs. inden for få minutter.
- Oplysninger der ikke umiddelbart er tilgængelige i afsendersystemet, eventuelt fordi de er logisk eller fysisk slettet, skal slettes fysisk fra indekset.
- Ved tilslutning til indekset skal afsendersystemet aflevere alle relevante oplysninger, dvs. at alle oplysninger, der vedligeholdes i afsendersystemet, og som kan indeholdes i indekset, skal afleveres.

Case - Sammenhængende it til sagsbehandlerne i Syddjurs

Sags- og Dokumentindeks hjælper Syddjurs Kommune et vigtigt skridt på vejen mod større systemsammenhæng for kommunens sagsbehandlere.

Læs mere
SF1470_2.9
Sags- og Dokumentindeks
Status gyldig fra
11/02/2019
Version
2.9
I drift

Nyt i denne version

Ændringerne i denne version har som mål at øge kvaliteten af de data, der via snitfladerne indlæses i de bagvedliggende Støttesystemer.

- TransaktionsUUID i request headeren er blevet obligatorisk, så de bagvedliggende systemer altid afviser multiple forsøg på at gennemføre samme transaktion.

- Længde- og formatrestriktioner er blevet indført på en række felter i snitfladerne, så et større antal af anvisningernes påbud håndhæves. Restriktionerne fremgår af skemaerne til de nye snitfladeversioner.

Beskrivelse

Integrationen består af tre services, der giver kommunale fagsystemer mulighed for at aflevere til og vedligeholde metadata vedrørende forretningsobjekterne Sag og Dokument i Sags- og Dokumentindekset. De tre services indeholder tilsammen syv operationer: Passiver, Kassér, Slet, Fjern, Fremsøg, Importer og Opdatér.

Integrationen indeholder data fra diverse fag- og ESDH-løsninger, der vedrører sags- og dokumentobjekter, sammen med tilhørende relationer og roller. Der er ikke en fast datakilde, der leverer data til indeksene. Af fagsystemer vil det være løsninger som KMD Sag, KY, UDK, SAPA, KSD, E&E. Derudover vil mange kommunale ESDH-løsninger kunne levere data til indeksene.

Services

Webservice / Serviceplatformen
DokumentIndeksService
Version
5.0
I drift

Formål

Servicen anvendes til fysisk sletning af dele af forretningsobjektet Dokument i Sags- og Dokumentindeks.

Beskrivelse

Servicen indeholder fire operationer, hvoraf kun to er relevante at anvende:

- Kassér – anvendes til fysisk sletning af dele af forretningsobjektet Dokument, fx sletning af en relation.

- Fjern – anvendes til fysisk sletning af et eller flere forretningsobjekter af typen Dokument. Dokumenter kan også fjernes i sammenhæng med sletning af en eller flere sager – se servicen SagDokumentIndeksService.

- Passivér – er under udfasning og må ikke anvendes. Anvend i stedet servicen SagDokumentIndeksService.

- Slet – er under udfasning og må ikke anvendes. Anvend i stedet servicen SagDokumentIndeksService.

Servicen er udstillet med følgende sikkerhedsmodeller:

- Certifikat - AuthorityContext
- SAML-Token

Eksternt testmiljø

Endpoint: https://exttest.serviceplatformen.dk/service/SagDokument/DokumentIndeks/5

UUID: b4a2e66a-f2e8-11e8-8eb2-f2801f1b9fd1

EntityId: http://sagdokument.serviceplatformen.dk/service/sagdokumentindeks/5

Fejlkoder: Link til fejlkode

Produktionsmiljø

Endpoint: https://prod.serviceplatformen.dk/service/SagDokument/DokumentIndeks/5

UUID: b4a2e66a-f2e8-11e8-8eb2-f2801f1b9fd1

EntityId: http://sagdokument.serviceplatformen.dk/service/sagdokumentindeks/5

Fejlkoder: Link til fejlkode

Webservice / Serviceplatformen
SagDokumentIndeksService
Version
5.0
I drift

Formål

Denne service anvendes til at importere, opdatere, fjerne og fremsøge forretningsobjekterne Sag og Dokument i Sags- og Dokumentindeks.

Beskrivelse

Servicen indeholder fire operationer:

- Import – anvendes til at tilføje nye sager og/eller dokumenter til indekset.

- Opdatér – anvendes til at opdatere eksisterende sager og/eller dokumenter i indekset, herunder til at tilføje journalnotater.

- Fjern – anvendes til at fjerne (fysisk slette) sager og evt. relaterede dokumenter fra indekset.

- Fremsøg – anvendes til at læse sager og/eller dokumenter i indekset.

For fysisk sletning af dele af sags- eller dokumentobjekter (fx sletning af en relation) anvendes operationen Kassér i hhv. servicen SagIndeksService og servicen DokumentIndeksService.

Servicen er udstillet med følgende sikkerhedsmodeller:

- Certifikat - AuthorityContext
- SAML-Token

Eksternt testmiljø

Endpoint: https://exttest.serviceplatformen.dk/service/SagDokument/SagDokumentIndeks/5

UUID: b4a2e912-f2e8-11e8-8eb2-f2801f1b9fd1

EntityId: http://sagdokument.serviceplatformen.dk/service/sagdokumentindeks/5

Fejlkoder: Link til fejlkode

Produktionsmiljø

Endpoint: https://prod.serviceplatformen.dk/service/SagDokument/SagDokumentIndeks/5

UUID: b4a2e912-f2e8-11e8-8eb2-f2801f1b9fd1

EntityId: http://sagdokument.serviceplatformen.dk/service/sagdokumentindeks/5

Fejlkoder: Link til fejlkode

Webservice / Serviceplatformen
SagIndeksService
Version
5.0
I drift

Formål

Servicen anvendes til fysisk sletning af dele af forretningsobjektet Sag i Sags- og Dokumentindeks.

Beskrivelse

Servicen indeholder tre operationer, hvoraf kun én er relevant at anvende:

- Kassér – anvendes til fysisk sletning af dele af et forretningsobjekt af typen Sag, fx sletning af en relation på sagen.

- Passivér – er under udfasning og må ikke anvendes. Anvend i stedet servicen SagDokumentIndeksService.

- Slet – er under udfasning og må ikke anvendes. Anvend i stedet servicen SagDokumentIndeksService.

Servicen er udstillet med følgende sikkerhedsmodeller:

- Certifikat - AuthorityContext
- SAML-Token

Eksternt testmiljø

Endpoint: https://exttest.serviceplatformen.dk/service/SagDokument/SagIndeks/5

UUID: b4a2ea70-f2e8-11e8-8eb2-f2801f1b9fd1

EntityId: http://sagdokument.serviceplatformen.dk/service/sagdokumentindeks/5

Fejlkoder: Link til fejlkode

Produktionsmiljø

Endpoint: https://prod.serviceplatformen.dk/service/SagDokument/SagIndeks/5

UUID: b4a2ea70-f2e8-11e8-8eb2-f2801f1b9fd1

EntityId: http://sagdokument.serviceplatformen.dk/service/sagdokumentindeks/5

Fejlkoder: Link til fejlkode

Supportydelser

Bestilling af Timepulje

Supportydelsen giver rekvirenten mulighed for at bestille en timepulje til brug for hjælp til at løse en specifik opgave, eller som deltager i en workshop med rekvirenten. 

Ydelsen giver f.eks. mulighed for (men er ikke begrænset til): 
• At bestille en workshop med en tekniker
• At bestille et review af en drejebog, m.m. 
• At bestille hjælp i forbindelse med test

Læs mere

Teknisk support
Leverandør: KMD
Enhedspris: 1.500 kr.
Antal enheder: 3-30

Bestil

Indlæs data i Sags- og Dokumentindeks

Indlæsning af eksisterende data i Sags- og Dokumentindeks.

Ydelsen omfatter:

Læs mere

Teknisk support
Leverandør: KMD
Enhedspris: 42.808 kr.
Antal enheder: 1

Bestil

Integration til Sags- og Dokumentindeks

Oprettelse af Integration mellem et anvendersystem og Støttesystemet Sags- og dokumentindeks i driftsmiljøet.

Dette omfatter:

Læs mere

Teknisk support
Leverandør: KMD
Enhedspris: 5.500 kr.
Antal enheder: 1

Bestil

Undersøgelse af langsomme forespørgsler

Supportydelsen giver anvendere mulighed for at bestille en analyse af langsomme forespørgsler. Disse forespørgsler skal være rettet mod et af følgende Støttesystemer:

  • Organisation
  • Klassifikation
  • Sags- og dokumentindeks
  • Ydelsesindeks
     
Læs mere

Teknisk support
Leverandør: KMD
Enhedspris: 11.125 kr.
Antal enheder: 1

Bestil

Sletning af bevillinger uden tilhørende sager

Med denne ydelse kan bestilles dokumentation af bevillinger uden sager samt efterfølgende sletning af disse bevillinger. Ydelsen kan bestilles af f.eks. KOMBIT, Leverandører og/eller Myndigheder/Anvendere.

KMD gør følgende :

Læs mere

Teknisk support
Leverandør: KMD
Enhedspris: Se under Vilkår ovenfor.
Antal enheder: 1

Bestil

Nye regler for tilbagesynkronisering af sager og dokumenter til KMD Sag

Denne ydelse er rettet mod kommuner og myndigheder der har behov for at stoppe for tilbagesynkronisering af sager og dokumenter fra Sags- og Dokumentindekset til KMD Sag. Ydelsen sørger for, at sager og dokumenter ikke sendes videre fra Sags- og Dokumentindekset, da der bliver blokeret for videreleveringen direkte i indekserne.Tilbagesynkroniseringen kan stoppes for alle sager og dokumenter fra et specifikt IT-system, eller for alle sager og dokumenter fra en specifik myndighed. Læs mere

Teknisk support
Leverandør: KMD
Enhedspris: Se under Vilkår ovenfor.
Antal enheder: 1

Bestil

Sådan testes integrationen

Er det første gang du skal have adgang til en integration der anvender webservice, er der hjælp at hente i vejledningen ’Kom godt i gang –webservice’. Vejledningen har fokus på teknik og indeholder et praktisk eksempel på de trin du skal igennem, for at få adgang til en webservice på infrastrukturen.

Du kan finde flere gode vejledninger, blandt andet om hvordan du benytter certifikater på infrastrukturen, her.

Anvendersystemer kan få indlæst data i Sags- og Dokumentindeks (SD Indeks) på 3 måder:

  1. Testdata indlæses af Anvender selv ved at benytte SOAP-snitfladen med operationen "Importer".
  2. Testdata indlæses af Anvender selv ved at benytte "Import" i SD Indeks GUI.
  3. Testdata indlæsning bestilles hos støttesystemernes leverandør som en supportydelse her.

Bemærk:

  • Det er Anvenderens eget ansvar at skabe testdata til indlæsning.
  • Anvender kan indgå aftale med en anden Anvender om at teste sammen med dennes indlæste sager.

Koordinering

Af hensyn til allokering af Myndigheder og modtagelse af Organisationsformularer uden personhenførbare data bør test koordineres via CTT eller kdi@kombit.dk.

I de tilfælde, hvor Anvender selv er i tæt samarbejde med en kommune omkring testen på det Ekstern Testmiljø, kan de selv forestå denne koordinering. KDI skal dog stadig orienteres om disse aktiviteter for at sikre, at andre anvenderprojekter ikke har sammenfaldende testaktiviteter.

Testeksempler

Eksempler på web service requests mod Serviceplatformen og tilhørende responses findes som xml-filer, der kan tilrettes og afprøves. Disse filer samt uddybende notat kan hentes i zip-filen SF1470 v5 - Test eksempler.

Værktøjer

SD Indeks GUI er tilgængelig her

Det er et brugervendt system, og testbrugeren skal derfor have en jobfunktionsrolle, som har tilknyttet følgende brugersystemroller for it-systemet "Sags- og Dokumentindeks":

  • Udstil
  • Rediger

Testbrugeren skal også være oprettet i testkommunens IdP med ovenstående jobfunktionsroller.

Hændelser

Via integration til Beskedfordeleren kan man abonnere på ændringer i SD Indeks, så der modtages notifikationer, når sager ændrer tilstand til:

  • Sag.fremdrift=status opstået (= start)
  • Sag.fremdrift=status afsluttet (=slut)
Læs mere

Anvend integrationen i produktion

Du finder mere information på siden om Fælleskommunalt Sags- og Dokumentindeks. Anvisninger og mapningsdokumenter finder du på denne side.
 

Tilmeld notifikationer

Indtast din e-mail og tryk tilmeld, for at modtage notifikationer relateret til denne integration.

Service Level Agreement (SLA)

Information om SLA’er og åbningstider for den fælleskommunale infrastruktur finder du på denne side