Sortiment: Adgang og udvikling
Fælleskommunalt Klassifikationssystem har to integrationer.
- Brugergrænseflade: Benyttes af kommunale medarbejdere, der har behov for at se eller administrere klassifikationer og sortimenter.
- Teknisk integration: Anvendes af it-løsninger til at modtage sortimenter.
Du kan tilgå Fælleskommunalt Klassifikationssystem i to miljøer.
- Ekstern test
-
Produktion
Brugergrænseflade
Du får adgang til brugergrænsefladen i Fælleskommunalt Klassifikationssystem på samme måde som til andre fælleskommunale brugergrænseflader. For Fælleskommunalt Klassifikationssystem gælder det, at:
Jobfunktionsrolle: Din kommune skal have en jobfunktionsrolle, der giver adgang til Fælleskommunalt Klassifikationssystem. Jobfunktionsroller oprettes i Fælleskommunalt Administrationsmodul.
Din kommune kan med fordel oprette to jobfunktionsroller til Fælleskommunalt Klassifikationssystem.
- Klassifikationsbruger: kun med ret til at se klassifikationer og sortimenter. Jobfunktionsrollen tildeles brugersystemrollen ”udstil”.
- Klassifikationsadministrator: ret til både at se og redigere klassifikationer og sortimenter. Jobfunktionsrollen tildeles brugersystemrollen ”udstil” og ”rediger”.
Kommunens løsning til brugerstyring: Du knytter din bruger til to jobfunktionsroller i din kommunens løsning til brugerstyring (IdP).
- Kommunens jobfunktionsrolle - enten Klassifikationsbruger eller Klassifikationsadministrator. Den giver dig adgang til din kommunes klassifikationer og sortimenter.
- Den jobfunktionsrolle til Fælleskommunalt Klassifikationssystem, som KOMBIT har delegeret til din kommune. Den giver dig adgang til at se fælleskommunale klassifikationer og sortimenter.
Du kan benytte følgende web-adresser til at logge på i de forskellige miljøer:
- Ekstern test: https://klassifikation.eksterntest-stoettesystemerne.dk/sts-rest-klassifikation/
- Produktion: https://klassifikation.stoettesystemerne.dk/sts-rest-klassifikation/
- Mere om ibrugtagning af brugergrænsefladen
- Mere om Adgangsstyring for brugere
Teknisk integration
Du kan modtage sortimenter via Filudveksling, hvis din it-løsning integrerer til SF7002.
Adgang
Du får adgang til SF7002 på samme måde som til andre integrationer til Filudveksling (SFTP). For SF7002 gælder det, at:
- Du registrerer dine fysiske it-løsninger (it-systeminstanser) som anvender af Filudveksling i Fælleskommunalt Administrationsmodul.
- Du etablerer rutning på Serviceplatformen mellem Fælleskommunalt Klassifikationssystem og din it-løsning. Der skal etableres særskilt rutning for hver fysisk it-løsning. Rutning etableres via en serviceydelse.
- Du etablerer overvågning på Serviceplatformen af dine indmapper til Filudveksling.
Udvikling
Gennem integrationen SF7002 modtager din it-løsning to filer.
- Metadatafil: Filen indeholder information om datafilen og rutning.
- Datafil: Sortimentet i XML. Filens struktur afspejler sortimentets opbygning, der består af sortiment, delsortimenter, registreringsværdier og eventuelt detaljeringer.