Værktøjskassen: Krav, it-indkøb og leverandørstyring
På denne side finder du information, materiale og værktøjer, der understøtter din kommunes arbejde med krav, it-indkøb og leverandørstyring.
Værktøjer - krav, it-indkøb og leverandørstyring
Formål/effekt ved at bruge værktøjet
Inspiration til, hvordan it/digitalisering kan formidle til faglige beslutningstagere, at de skal inddrages ved it-indkøb/-investeringer, så man sikrer sammenhæng i systemporteføljen.
Målgruppe
Ledere og medarbejdere fra it/digitalisering.
Værktøjet består af
Video med animeret fortælling.
Link til værktøjet
Se videoen hos Syddjurs Kommmune
Formål/effekt ved at bruge værktøjet
At sikre, at der tages stilling til anvendelsen af infrastrukturen ved it-indkøb/-investeringer. Se særligt fasen "2 Afklaring", hvor der skal tages stilling til brug af infrastrukturen inkl. valg af datakilder.
Målgruppe
Indkøbere af it-løsninger og contract managers.
Værktøjet består af
Værktøj opdelt i seks faser i it-anskaffelsesprocessen: Ide, Afklaring, Anskaffelse, Implementering, Drift og Evaluering. Input, skabeloner, kommuneeksempler mm.
Link til værktøjet
Gå til værktøjet hos KL og KOMBITs Videncenter
Formål/effekt ved at bruge værktøjet
OS2kravmotor understøtter dig i at stille non-funktionelle krav til leverandører i markedsdialoger og som kravspecifikation fx krav til sikkerhed, integrationer, dokumentation eller infrastruktur (herunder den fælleskommunale infrastruktur).
Målgruppe
Indkøbere, systemarkitekter, digitaliseringskonsulenter og it-projektledere.
Værktøjet består af
En platform der kan anvendes som dialogværktøj internt i din organisation, et styringsværktøj til at køre markedsdialoger i og fælles kravbank.
Links til værktøjet
- Link til produktsiden: OS2kravmotor | OS2 – Offentligt digitaliseringsfællesskab
- Link til OS2kravmotor: OS2kravmotor
Kontaktperson
Produktkoordinator for OS2kravmortor Line Lynggaard Sørensen, Syddjurs Kommune, lils@syddjurs.dk
Formål/effekt ved at bruge værktøjet
At få input til hvilke krav, der bør stilles, for at sikre integration til Serviceplatformen.
Målgruppe
Indkøbere af it-løsninger, contract managers, systemansvarlige og infrastrukturansvarlige.
Værktøjet består af
Vejledning med forslag til, hvordan du sikrer brug af Serviceplatformen.
Link til værktøjet
Gå til materialet i Digitaliseringskataloget
Formål/effekt ved at bruge værktøjet
At understøtte og hjælpe kommuner med at stille relevante og forretningsvendte krav til integration til den fælleskommunale infrastruktur på 14 kommunale fagområder (ydelsesområder) – og at skabe et konkret udgangspunkt for kommunens dialog med leverandører om integration til den fælleskommunale infrastruktur.
Målgruppe
Indkøbere af it-løsninger, contract managers, systemansvarlige og infrastrukturansvarlige.
Værktøjet består af
- Introduktion SKI 02.19 (2023) kravmateriale med krav til den fælleskommunale infrastruktur
- Opmærksomhedspunkter til dit it-indkøb og din leverandørdialog (april 2023)
- Zip-fil med use cases, krav og integrationskriterier til integration til den fælleskommunale infrastruktur på 14 kommunale fagområder
Link til værktøjet
Gå til materialet i Digitaliseringskataloget ved at klikke på ovenstående links.
Ved dette infrastruktur i praksis-webinar fra den 13. marts 2023 får du indsigt i, hvordan du stiller krav til den fælleskommunale infrastruktur ved it-indkøb - og om hvordan du får kommunens fagområder med. Det sker helt konkret ved oplæg om:
- Processen for den gode it-anskaffelse
- Hvordan Favrskov Kommune bruger en kravbank (OS2kravmotor) til at stille krav til den fælleskommunale infrastruktur
- Fredericia Kommunes indkøbsproces for it-indkøb og hvordan Fredericia lykkes med at involvere kommunens fagområder, der er ansvarlig for indkøb af it til fagområdet.
Webinaret er målrettet kommunerne og er relevant for: Personer, der beskæftiger sig med og har indsigt i kommunens it-indkøb, fx: It-/digitaliseringschef, digitaliseringskonsulenter, it-arkitekter, jurister, faglige beslutningstagere/systemejere og it-indkøbere.
- Link til præsentationen
- Link til optagelsen af webinaret er delt i Teams-samarbejdsrummet "Fælleskommunal Infrastruktur - Kommunesamarbejde".
Formål/effekt ved at bruge værktøjet
At inspirere til hvordan kommunen kan organisere samarbejde på tværs af digitalisering, jura og indkøb og derved sikre og professionalisere kommunens it-indkøbsproces. Processen sikrer, at der stilles krav om integration til relevant fælleskommunale infrastruktur ved it-indkøb – også når det er kommunens fagområder, der indkøber og har økonomien til indkøbet.
Målgruppe
Indkøbere af it-løsninger og contract managers.
Værktøjet består af
- Præsentation af Fredericia Kommunes it-indkøbsproces SIH (SystemIndkøbsHjælperen)
- Eksempel på udfyldt SIH-formular
- Ikke-udfyldt SIH-formular
- Link til optaget præsentation af Fredericia Kommunes it-indkøbsproces ved digitaliseringskonsulent Mia Bastrup og specialkonsulent Peter Vest på Infrastruktur i praksis-webinar den 13. marts 2023 er delt i Teams-samarbejdsrummet "Fælleskommunal Infrastruktur - Kommunesamarbejde".
Link til værktøjet
Gå til materialet i Digitaliseringskataloget ved at klikke på ovenstående links.
Kontaktperson
Digitaliseringskonsulent Mia Bastrup, Fredericia Kommune
mia.bastrup@fredericia.dk